Mini Cart

Har du svårt att få tid till att komma iväg till gymmet? Vill du slippa betala en medlemsavgift som i praktiken mest blir ett stödmedlemskap? Då kanske ett hemmagym är en lösningen för dig, så att träningen blir av utan att du ska behöva bege dit till ett gym. Med ett hemmagym kan du träna minst lika hårt och tungt på gymmet, bara du väljer rätt träningsredskap.

 

Vad ska man då tänka på när man skapar ett hemmagym?

Det beror lite på hur seriös “satsning” du vill göra, och vilken erfarenhet du har utav styrketräning. Alla träningsredskap vi skriver om här finns att hitta på https://traningsprodukter.se/produkt-kategori/traningsredskap/.

 

Man kommer ganska långt med bara ett enkelt hantelset och en träningsbänk, med hantlar kan du träna i princip hela kroppen, och de tar betydligt mindre plats än vad en skivstång gör. Med två hantlar kan du träna bänkpress, du kan använda dem som tyngder när du gör knäböj, det finns marklyftsövningar där du kan använda dig av hantlar istället. Du kan alltså i princip träna hela kroppen med bara ett par hantlar.

Skivstång med fria vikter

Vill du dock träna lite tyngre ska du även komplettera med en skivstång, det blir då enklare att göra tunga basövningar – som ju är grunden till att bygga styrka och muskler när du tränar.

Har du tänkt att köra bänkpress hemma med skivstång blir skivstångsställning nästan ett måste, annars blir det väldigt svårt att maxa och träna riktigt tungt.

En så kallad power cage kan vara bra om du även har tänkt att köra knäböj hemma, då kan stången vila på ett par krokar. Power cagen kan isåfall ersätta skivstångsställningen då skivstången kan vila på krokarna där. Power cagen har även säkerhetsstopp som ser till att du kan träna riktigt tungt utan att behöva någon som står bredvid och passar.

Var ska jag ha mitt hemmagym?

Ett hemmagym passar bäst i ett eget rum så att man slipper störa – och bli störd – av andra. Har du en källare eller ett garage att tillgå så är det riktigt bra platser för att placera sin träningsutrustning i och bygga upp ett eget litet gym.

Har du bara tänkt ha några enklare redskap som kanske hopprep, elastiska gummiband eller balansplatta så behöver du självklart inte lika mycket utrymme som om du ska ha en komplett träningsmodul.

Continue Reading

Vid de flesta individuella sporter som utövas spelar det ingen större roll vilken färg utövaren har på kläderna. Om en marathon-löpare har på sig ett svart linne och vita skjorts eller en bowlingspelare har på sig en gul skjorta så är det helt upp till hen.

Men vad gäller då när man spelar bordtennis? Enligt spelreglerna från ITFF – International Table Tennis Federation – gäller att

“Den dominerande färgen på en tröja, kjol eller shorts skall tydligt skilja sig från färgen på den boll som används. Undantag görs för ärmar och krage.”

Dock finns det undantag: “För svenska tävlingar är orange tävlingsdräkt tillåten vid spel med orange boll.” Det finns även regler för vilka typer av klädesplagg som är tillåtna, den normala tävlingsdräkten när man spelar bordtennis är kortärmad tröja, skjorts eller kjol, alternativt en hel tävlingsdess. Samt givetvis strumpor och skor.

Det finns även regler vad gäller färgen på själva pingisbollen, den skall vara vit eller orange, samt matt (ej glansig).

Källa: http://idrottonline.se/VassundaIF-Bordtennis/globalassets/vassunda-if—bordtennis/dokument/spelregler.pdf

Continue Reading

Om du inte tycker utmaningen är tillräckligt svår kan du addera extra kläder och springa Göteborgsvarvet utklädd. Göteborgsvarvet har inte – till skillnad från t.ex. Midnattsloppet – någon startgrupp för folk utklädda med maskeradkläder, det hindrar dock inte att många kommer utklädda till startlinjen. Och då menar vi inte att vara utklädd till löpare, det räknas inte…

Till Blodomloppet ska man ju självklart vara utklädd till en röd blodkropp..

Världsrekord marathon iklädd kostym

Du kan även passa på att slå världsrekord, springer du ett marathon (t.ex. Stockholm marathon) på under 2:44.28 så slår du Matthew Whitakers världsrekord för “snabbaste marathon iklädd kostym“. Rekordet sattes på Sydney Marathon 2017. Det tidigare världsrekordet var 2:58.03 och sattes i London Marathon 2013 av Joe Elliot.

Bild från http://www.dailymail.co.uk/news/article-4892410/Sydney-man-runs-Blackmores-marathon-three-piece-suit.html

För att världsrekordet ska gälla så behöver kostymen bestå av skjorta, slips och kavaj och man får inte ta av något av plaggen undertiden man springer. Guiness rekordbok är dock schyssta och tillåter att man har på sig löparskor när man springer.

Möhippa & svensexa

Det kan finnas olika anledningar till att man springer Göteborgsvarvet utklädd, en inte helt ovanlig anledning är på grund av svensexa eller möhippa där den stackars blivande bruden eller maken har som utmaning att springa iklädd något mer eller mindre pinsamt.

I Göteborgsvarvets elitgrupp är inte många utklädda, förutom SVT:s Stephan Wilson som är utklädd till elitlöpare 😉

Tips på utklädnader till Göteborgsvarvet och andra motionslopp

Här kommer några tips på utklädnader för dig som vill springa Göteborgsvarvet – eller något annat motionslopp – utklädd. Utklädnaderna hittade vi bland sportkläderna på maskeradsajten maskis.se:

Träningsoverall som ser ut att komma direkt från 1980-talet. En hurtig maskeraddräkt som består av träningsjacka och -byxor i polyester.
Klä ut dig till boxare så tror folk att du har hamnat på fel sportevent. Fördelen med den här dräkten är att ingen kommer våga knuffa dig på banan!
Kycklingdräkt är en inte helt ovanlig syn på både svensexor, låter man blivande maken springa i den här dräkten blir det både förnedrande och jobbigt… Den enda trösten är att man slipper visa ansiktet.

Tips när du springer utklädd:

  • Testa på att springa med dina maskeradkläder innan det är “skarpt läge”. Du kan behöva justera kläderna ifall de skaver, tejpa känsliga delar på dig själv osv.
  • Köp maskeradkläderna i god tid innan motionsloppet då du säkert hinner på hem dom och hinner testa i lugn och ro.
  • Vill du inte springa runt med extra kläder kan du välja att sminka sig istället, med hjälp av ansiktsfärg kan du sminka dig till t.ex. en zombie eller Jokern i Batman. Se bara till att sminket tål att du svettas lite eller att inte allt smetas ut om det kommer en liten göteborgsk regnskur.
Continue Reading

Har du tänkt att springa ett motionslopp och vill få hjälp med att strukturera upp din träning och veta hur du ska träna för att nå ett visst tidsmål?

På nätet finns det flera gratis träningsprogram som visar hur du ska träna inför olika motionslopp. Men hur bra är träningsprogrammen egentligen? Vi går igenom tre populära gratis träningsprogram som finns tillgängliga på nätet och betygsätter.

 

Jogg.se gratis träningsprogram

På träningsportalen jogg.se hittar du gratis träningsprogram för både löpning och cykling. Träningsprogrammen finns för olika nivåer, för både dig som i princip elitsatsar och vill springa milen på sub35 till dig som mest vill ta dig runt på ett halvmarathon på under två timmar.

Har du ett specifikt lopp du vill träna inför, som t.ex. Lidingöloppet eller Göteborgsvarvet, så anpassar sig träningsprogrammet efter det datumet. Öppnar du ett gratis konto på jogg.se kan du lägga till träningsprogrammet i din kalender på din profil

Träningsprogrammen är skrivna av landslagstränaren Ulf Friberg som bl.a. tränat Mustafa Mohamed.

Jogg.se’. träningsprogram löpning finns för:

  • 10 km t.ex. många stadslopp som Blodomloppet, Midnattsloppet. Tidsmål 35 – 60 minuter)
  • 21 km halvmarathon, t.ex. Göteborgsvarvet. Tidsmål: 1:20 – 2 timmar.
  • 42 km marathon, t.ex. Stockholm Marathon. Tidsmål: 3 – 5 timmar

 

Exempel: vecka 3 för träningsprogram milen under 60 minuter:

Intervall
Uppvärmning 1km
Tips: 4x5min fart 5:55 – 6:15 min/km vila 2 min
Tips: 20min lättare styrketräning (mage, rygg och allmän styrka)
Tips: Nedjogg 1km

Alla programmen hittar du på: http://jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx

Betyg: 5 av 5 (Professionella träningsupplägg med vetenskaplig grund)

Allt om löpning gratis träningsprogram

Portalen Allt om löpning har träningsprogram för 5 km löpning på 12 veckor, 10 km löpning på 12 veckor och 21 km på 20 veckor.

Programmen är enkla och handlar mest om att “klara av” distansen i fråga med ungefär 3 löppass i veckan. Här är exempel på vecka 10 på programmet för 10 km löpning:

Vecka 10
Tisdag: Fartlek.
Torsdag: Medel löpning 50 min.
Söndag: Medel löpning 50 min.

Alla träningsprogrammen hittar du på: http://www.alltomlopning.se/index.php?pageId=561

Betyg: 1 av 5 (Dåligt motiverade upplägg, utan olika ambitionsnivåer)

Aktiv träning gratis träningsprogram

Tidningen och sajten Aktiv Träning har många gratis träningsprogram för olika nivåer.

Träningsprogrammen för 5km har t.ex. tidsmålen 35 minuter, 30 minuter, 25 minuter, sub 20 och “för dig som vill få en rekordtid”.

Träningsprogrammen hittar du på: http://aktivtraning.se/tags/lopprogram

Exempel från vecka 3 på träningsprogrammet “Redo för halvmarathon på bara 12 veckor”:

DAG 3 (t.ex. lördag)

50 min. löpning i måttligt tempo (distanslöpning). Löp de sista 15 min. i ett tempo som motsvarar det du siktar på att hålla i ditt halvmarathon.

Totalt 50 min.

Betyg: 4 av 5 (Vettiga upplägg med både intervaller, tempo och långdistans som förklarar de olika träningsmomenten  och varför uppläggen ser ut som de gör)

 

Spring tillsammans – gratis löpargrupper

Tycker du det är tråkigt att springa själv eller känner dig osäker på något som har med löpning att göra – och inte vill anlita en personlig tränare – finns det många gratis löpgrupper i de flesta större svenska städer, t.ex. Göteborgsvarvets löpargrupper och Göteborg Running Club.

Continue Reading