Mini Cart

Har du tänkt att springa ett motionslopp och vill få hjälp med att strukturera upp din träning och veta hur du ska träna för att nå ett visst tidsmål?

På nätet finns det flera gratis träningsprogram som visar hur du ska träna inför olika motionslopp. Men hur bra är träningsprogrammen egentligen? Vi går igenom tre populära gratis träningsprogram som finns tillgängliga på nätet och betygsätter.

 

Jogg.se gratis träningsprogram

På träningsportalen jogg.se hittar du gratis träningsprogram för både löpning och cykling. Träningsprogrammen finns för olika nivåer, för både dig som i princip elitsatsar och vill springa milen på sub35 till dig som mest vill ta dig runt på ett halvmarathon på under två timmar.

Har du ett specifikt lopp du vill träna inför, som t.ex. Lidingöloppet eller Göteborgsvarvet, så anpassar sig träningsprogrammet efter det datumet. Öppnar du ett gratis konto på jogg.se kan du lägga till träningsprogrammet i din kalender på din profil

Träningsprogrammen är skrivna av landslagstränaren Ulf Friberg som bl.a. tränat Mustafa Mohamed.

Jogg.se’. träningsprogram löpning finns för:

  • 10 km t.ex. många stadslopp som Blodomloppet, Midnattsloppet. Tidsmål 35 – 60 minuter)
  • 21 km halvmarathon, t.ex. Göteborgsvarvet. Tidsmål: 1:20 – 2 timmar.
  • 42 km marathon, t.ex. Stockholm Marathon. Tidsmål: 3 – 5 timmar

 

Exempel: vecka 3 för träningsprogram milen under 60 minuter:

Intervall
Uppvärmning 1km
Tips: 4x5min fart 5:55 – 6:15 min/km vila 2 min
Tips: 20min lättare styrketräning (mage, rygg och allmän styrka)
Tips: Nedjogg 1km

Alla programmen hittar du på: http://jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx

Betyg: 5 av 5 (Professionella träningsupplägg med vetenskaplig grund)

Allt om löpning gratis träningsprogram

Portalen Allt om löpning har träningsprogram för 5 km löpning på 12 veckor, 10 km löpning på 12 veckor och 21 km på 20 veckor.

Programmen är enkla och handlar mest om att “klara av” distansen i fråga med ungefär 3 löppass i veckan. Här är exempel på vecka 10 på programmet för 10 km löpning:

Vecka 10
Tisdag: Fartlek.
Torsdag: Medel löpning 50 min.
Söndag: Medel löpning 50 min.

Alla träningsprogrammen hittar du på: http://www.alltomlopning.se/index.php?pageId=561

Betyg: 1 av 5 (Dåligt motiverade upplägg, utan olika ambitionsnivåer)

Aktiv träning gratis träningsprogram

Tidningen och sajten Aktiv Träning har många gratis träningsprogram för olika nivåer.

Träningsprogrammen för 5km har t.ex. tidsmålen 35 minuter, 30 minuter, 25 minuter, sub 20 och “för dig som vill få en rekordtid”.

Träningsprogrammen hittar du på: http://aktivtraning.se/tags/lopprogram

Exempel från vecka 3 på träningsprogrammet “Redo för halvmarathon på bara 12 veckor”:

DAG 3 (t.ex. lördag)

50 min. löpning i måttligt tempo (distanslöpning). Löp de sista 15 min. i ett tempo som motsvarar det du siktar på att hålla i ditt halvmarathon.

Totalt 50 min.

Betyg: 4 av 5 (Vettiga upplägg med både intervaller, tempo och långdistans som förklarar de olika träningsmomenten  och varför uppläggen ser ut som de gör)

 

Spring tillsammans – gratis löpargrupper

Tycker du det är tråkigt att springa själv eller känner dig osäker på något som har med löpning att göra – och inte vill anlita en personlig tränare – finns det många gratis löpgrupper i de flesta större svenska städer, t.ex. Göteborgsvarvets löpargrupper och Göteborg Running Club.

Continue Reading

Är du trött på vanliga bomullsstrumpor som kliar och samlar svett när du tar långa löprundor? Då är träningsstrumpor lösningen!

Träningsstrumpor absorberar och transporterar bort svett då dessa är tillverkade av ett speciellt material kallat cocona. Det unika materialet passar utmärkt i strumpor då det är snabbtorkande, detta gör att risken att du får blåsor och skavsår minskar markant.

Träningsstrumpor är de mest optimala strumporna när du är ute och springer i spåret, de är nämligen mycket duktiga på att hålla inne fötterna, precis under hålfoten, vilket är mycket positivt då det kan jämföras med en sport-bh som håller fast bysten. Dessa strumpor absorberar svetten samtidigt medan du springer och klarar även av att torka hårdare svettningar.

Idag är det många som använder träningsstrumpor, både amatörlöpare som professionella löpare i elitnivå, dessa strumpor hjälper de att undvika skador och onödiga irritationer i samband med deras springtur och de allra flesta har varit väldigt nöjda med sitt köp av denna produkt och rekommenderat den vidare till sina vänner.

Att träna i rätt strumpor är viktigt och det är definitivt värt att investera i ett par kvalitativa träningsstrumpor för att få ut det bästa av sin träning, vi vet hur det känns att träna i billiga budgetstrumpor som kommer i 10-pack på ICA Maxi för strax över femtiolappen. Så vad väntar du på? Följ den senaste trenden att löpträna med träningsstrumpor redan idag!

Mer strumpor hittar du här.

Continue Reading

Fram till och med 31 maj 2014 kan du få 300 kr rabatt på träningsskor/sportskor hos CDON när du skriver i en rabattkod.

Bland sportskorna som du kan få rabatt finns bl.a. löpskor, fotbollskor, golfskor och tennisskor från märken som Adidas, Puma och Etnies.

  • Rabattkod: xY9QYxPN
  • Villkor: 300 kr rabatt på sportskor när du köper för 900 kr
  • Rabattkoden gäller t.o.m. 2014-05-31
Continue Reading